Menu Close

Composer, Conducter, Accordionist Timo-Juhani Kyllönen

Kuninkaiden kirja / Esitykset

Liput voit ostaa täältä

klikkaamalla päivämäärää:

to 05.11.2009 klo 19:00                          

Leppävaara Soittoniekanaukio

Soittoniekanaukio 1 A 02600 Espoo

pe 06.11.2009 klo 10:00

pe 06.11.2009 klo 19:00

Koko perheen fantasiaooppera

Kuningas on kutsuttu Brysseliin pitämään puhe koko Euroopalle. Pahaksi onneksi protokollan sisältävä Kuninkaiden kirja on mystisesti kadonnut. Kuninkaan ja hovin toilailua seuraavat lapset saattavat koko hoviväen arvot uuteen järjestykseen tässä koko perheen fantasiaoopperassa. Ooppera on toteutettu yhteistyössä espanjalaisen Andalusian musiikkiyhdistyksen kanssa.

Kesto 1 h 20 min, ei väliaikaa
Esityskieli espanja, tekstitetty suomeksi.
Yli 7-vuotiaille.

Rooleissa: Juha Kotilainen, Vilma Kiviniemi ja Viktor Vansen, Janne Sundqvist, Reetta Ristimäki,  Juha Hostikka, Mika Nikander,  Hermanni Rask, Desirée Seglar Rodríguez ja Pedro Miguel Calvo Durán
Sävellys: Timo-Juhani Kyllönen
Libretto: Maritza Núñez
Kapellimestari: José Luis Lopéz Aranda
Korrepetiittorit: Ilona Lamberg ja Emil Holmström
Puku- ja lavastesuunnittelu: Taina Relander
Valosuunnittelu: Pietu Pietiäinen
Projisoinnit: Paco Rodriques

Kapsäkki menestyi Cádizissa – ”Lumoava idea” (DdC 21.3.09

Timo-Juhani Kyllösen säveltämä perheooppera Kuninkaiden kirja / El Libro de los Reyes kantaesitettiin Cádizissa, Espanjassa19.3.2009. Kantaesityksen lisäksi – jossa yleisöä oli n. 800 – yli 400 koululaista seurasi kenraaliharjoitusta.

Musiikkiteatteri Kapsäkin yhdessä Madridin Instituutin ja Cádizin kaupungin kanssa toteuttama oopperaproduktio sai paljon huomioita Andalucian mediassa. Lehdistö ja paikallistelevisio seurasivat esityksen valmistumista koko ensi-iltaa edeltävän viikon pormestarin ja kulttuurijohtajan tiedotustilaisuudesta lähtien. Paikallisessa lehdistössä huomioitiin erityisesti Cádizissa harvinainen nykymusiikki sekä lapsille ja perheille suunnattu oopperatuotanto.

Lehtiartikkeleiden otsikoina Espanjassa mm. ”Cádiz vastaanottaa torstaina Falla-teatterin kanssa tuotetun ensimmäisen perheoopperan”, ”Kuninkaiden kirja ilmestyy ja katoaa Cádizissa”, ”Kuninkaiden kirja tuo lasten maagisen maailmankaikkeuden askelta lähemmäs” ja ”Lumoava idea”.

”Projektin cadizilaiset vastuuhenkilöt totesivat, että tämän ensi-illan myötä Cameratasta tulee espanjalaisen perhenykyoopperan pioneeri ja he olivat yhtä mieltä siitä, että käsillä oleva projekti on esimerkki taiteellisesta lähentymisestä – “kaukaisista kulttuureista” olevat taiteilijat työskentelevät yhdessä, kielen ja kulttuurin muurit ylittäen.” (La Voz 17.3.2009)

”Vasta viime minuuteilla, vietettyään lähes kaksi tuntia omituisessa hypnoosissa, he alkavat jälleen vääntelehtiä penkeillään ja kaivata heitä ulkona odottavan auringon valoon. Esiripun laskiessa, raivoisat aplodit. Järjestäjien helpotukseksi sosiologinen kokeilu on onnistunut kerrassaan täydellisesti.” (La Voz 20.3.2009)

”Musikaalisesti teos rakentuu melodisten linjojen varaan, jotka seuraavat (ja kuvailevat) henkilöhahmoja, aina lähes jos ei täysin atonaalisesti, harmoniat ja rytmit erottuvat upeasti ja rohkeasti, mukautuen tyyliltään selkeästi aistittavaan sopusointuun ja palvellen oivallisesti kutakin näyttämöllä kehittyvää tapahtumaa ja kieltä (espanjaa), jota lavalla puhutaan. Olin huomaavinani häikäisevän upeassa partituurissa vaikutteita Schönbergiltä (Pierrot Lunaire & Moses und Aron) ja Alban Bergin Lulusta; jotkut sävelmuodot muistuttivat Joaquín Rodrigosta ja Rodolf Hallfterista sekä erityisesti – ja epäilemättä – Fallan omasta Retablosta. Kyllönen käyttää hyvin pelkistettyä orkesteria, josta kuitenkin lähtee suhteettoman, yllättävän ja oivallisen runsaita iskuja; yleisvaikutelma, äänimaailma on suurenmoinen, parasta koko illassa. Näyttämöllä kaikki toimivat moitteettomasti, niin laulajina kuin näyttelijöinäkin. Erityisesti on toki korostettava arvostettua Juha Kotilaista, nimiroolin Kuningasta, joka tässä roolissa ja teoksessa on eräs parhaista bassoista, joita olen kuullut.”

(Diario de Cádiz 21.3.2009)

Buy album! Timo-Juhani Kyllönen Sacral Music CD FUGA

The New Orchestral CD Realised 6. aug. 2008

Symphony No. 1 Op. 8 (1985-86)

Kyllönen composed his first symphony in Moscow.  The original idea for it occurred to him in winter 1985, while he was travelling to Munich, and he describes it as a synthesis of the feelings he experienced during his time as a student in Moscow.  Vast in one movement, it falls into three sections and begins with an overture motif in which Kyllönen has hidden the syllabic structure of his own fore- and surname as rhythmic elements. This is followed by a more lively section that prophetically includes some lyrical motifs.  These lead to the slow, lyrical part of the symphony.  Then when the “name theme” returns, it does so in timpani glissandos.  The closing section creates a synthesis in combining fragments of the symphony´s various motifs.



Sample: Sinfonia 1

 

Concerto for Accordion and Symphony Orchestra No. 1 Op. 60 (2000-2001)

The first movement of the accordion concerto begins with a defiant core motif based on intervals of a tritone and a second that endows the whole first movement and accordion solo with fiery energy.  The firs build-up is followed by an accordion cadenza spiced with rhythmic figures on conga drums – like a reflection of Kyllönen´s many visits to Latin America.

    The second movement begins with string harmonies depicting the peace of the wilds, and the accordion soon joins in the landscape painting.  The development of the motifs ties in closely with that of the melody: the harmonic and polyphonic texture colours the melodic line.

    In the third movement the syncopated motif so far only hinted at takes over entirely.  The soloist and orchestra engage in dialogue until the various themes and ideas carry the energy flow in an increasing torrent towards the culmination in the final coda.

Sample: Concerto for Accordion and Symphony Orchestra

Lichtenthal (Valley of Light) Op. 43 (1997-98)

    The symphonic poem Lichtenthal was inspired by Brahms House in Baden–Baden where Kyllönen spent some time in spring 1997.  The house is in valley named after the old Lichtenthal Abbey in the Black Forest, whose whispering forests and birdsong concerts aroused a desire to compose.  Later in the year he travelled to Brazil and on to Cuba for several concerts of his works.  In Brazil he was fascinated by a percussion instrument called a cuica and used it in Lichtenthal.

The work presents its core material right at the beginning commenting on the struggle between a rising major second and a falling minor third are members of the percussion section – claves, timpani and tubular bells – in crotchet beats.  Nature awakes and the music is set suggestively and successively in motion like an ecosystem seeking to strike a delicate balance.

The rainforests of Brazil meet the birds of the Black Forest in this fantasy poem.  The end is magical, reflecting fusion with nature, its active silence and mysterious immeasurability.



Sample: Lichtenthal

Concerto grosso Op. 65 (2002)

Timo–Juhani Kyllönen wrote his concerto grosso with respect for the ancient genre in other words, it observes the historical principle of alternation between an orchestra and soloist.  Like Händel and Corelli, Kyllönen uses the leader of the orchestra as one of the soloists.  Other major solo instruments are a flute and marimba.  The orchestra challenges the soloists to engage in dialogue with it.  But although the genre is ancient, the work stylistically represents the present day and Kyllönen´s commitment to melodic thinking.  “I have always been facinated by the idea of giving my works a dramaturgical and amotional line,” he says. “I use melodic line as a main thread around wich I paint a landscape by means of harmonies and polyphony.”

 

Sample: Concerto grosso